JOAN MARTÍN, EL MÓN D´UN LAPIDARI

#EtsJoiaArtesaniaTotcat

 Joan Martín




Amb 14 anys vaig començar l'aprenentatge 
com a lapidari  al taller Chritin, fundat l'any 1906 per un precursor d'aquest ofici a Barcelona, on hi vaig treballar fins el seu  tancament.




Els meus inicis foren com a polidor, i només quan vaig dominar  aquesta part  em va arribar el moment de començar a tallar, amb el coneixement pràctic  ja adquirit
sobre els diferents  facetats i materials.



L'any 1985 vaig obrir el meu propi taller al barri barceloní de Gracia, i ambl'arribada del nou segle em vaig traslladar, buscant una millor qualitat de vida eun entorn rural, primer  a l'Anoia i després al Pallars.

Talla rodona

Amb un corindó sintètic rosa, el que coneixem comercialment com a "Rosa de França", mostrem una talla rodona clàssica.





Del tros de material que hem serrat fem una preforma amb vuit costats que ens facilita fer el rodó amb l'ajut del bastó mecànic.









En tallar el sobre hem fet 32 facetes, el que correspon a la talla brillant.
















Per la culata hem optat també per fer 32 facetes, vuit més que en la talla brillant, afegint les de la punta per a poder reduir la proporció de l'alçada obtenint una bona brillantor i un efecte estel.  



















- Per sortir de les talles clàssiques...... imatges d'un citrí amb una talla fantasia.
- Para salir de las tallas clásicas...... imágenes de un citrino con una talla fantasía.
- To get out of the classical cuts...... images of a citrine with a fantasy cut.
- Ajustant robí trapezi a l’anell.
- Ajustando rubí trapecio al anillo.
- Adjusting trapeze ruby for the ring.
- Retallant topazis blaus oval a pera.
- Retallando topazios azules oval a pera.
- Cutting an oval blue topaz to make pear cut.



Un ofici només s'aprèn amb la feina del dia a dia però compartir experiències és una drecera, amb aquesta voluntat volem oferir la possibilitat d'organitzar cursets d'iniciació o perfeccionament en l'art de lapidar. 



No tenim dates previstes en breu,  però si esteu interessats poseu-vos en contacte.





Comentaris